Quinoa Loaf fra Whole Foods

Denne oppskriften har jeg plukket med meg på en handletur hos Whole Foods i Kensington. Jeg har gjort om målene til norsk standard og pimpet den opp litt med mer krydder. Ellers er det i bunn og grunn samme sak.

Du trenger:

400g kikerter
2 dl havregryn
2 dl frosne erter (120g)
10 stk soltørket tomat (lagt i bløt i 10 min, og deretter kuttet i fine biter)
1 stor rødløk, finhakket
1 liten gulrot, revet
2 dl tørr quinoa
2 ts buljongpulver
1 ts ras el hanout
1 ts rosmarin
300g sopp (jeg brukte en miks av sjampinjong og aromasopp)

 

Start med å ha kikerter, havregryn i en bolle med 2 dl vann. Mos med stavmikser til det nesten er en helt jevn masse. Ha så oppi erter, soltørket tomat, løk og gulrot.

IMG_1753

Bland ut buljong og krydder i en halvliter vann. Kok opp. Skyll quinoaen godt og ha oppi gryten. La det småputre på komfyren i 15-20 minutter under lokk. Når det er 5 minutter eller så igjen av koketiden, tilsett soppen og la blandingen koke ut til vannet er absorbert.

 IMG_1752

Bland quinoa og soppen sammen med resten av blandingen. Fordel massen i passende former, jeg brukte to brødformer i silikon.

IMG_1756

Stekes på 175 grader i en time.

PS: Blandingen ble veldig smidig og enkel å arbeide med. Dersom det er ønskelig kan den nok gjerne brukes til for eksempel veganburgere. I så fall triller du små baller av deigen som så trykkes flate og legges på stekebrett. Steketiden må nok i så fall reduseres betraktelig.

Et annet alternativ er å steke miksen i muffinsformer, som man kan fryse ned. Da har man alltid en grei frokost eller lunsj lett for hånden dersom man skulle ha bruk for det.

 

 

2 thoughts on “Quinoa Loaf fra Whole Foods

Leave a comment